Aktivt uteliv i Bjørum barnehage

Barnehagens beliggenhet med vårt store uteområde, bymarka på den andre siden av veien og nærhet til buss som tar oss med på turer i nærmiljøet, gjør det naturlig for oss å satse på et aktivt uteliv. Når vi er ute i naturen får vi gitt barna andre opplevelser og erfaringer enn de opplever inne i barnehagen. Og vi får skapt en hverdag som gir barna en følelse av frihet.

«Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider» (Rammeplan, 2017, s. 52)

Vårt store uteområde gir barna rike muligheter gjennom hele året. På vinteren kan barna gå på ski, renne på akebrett og romperesere. Vi har lange/korte bakker å renne i, slik at barna kan velge hvor stor utfordring de vil ha. Om sommeren gir vår store hage mulighet for barna til å utforske alt fra blomster og snegler til trær de kan klatre i, Barna kan lære seg å sykle, klatre på «fjell» og de kan grave etter gull i sandkassen. Om våren sår vi grønnsaker som barna er med å høste. Så smaker vi på det vi har dyrket. I tillegg har vi epletrær og bærbusker. Og i bymarka finner vi blåbær og tyttebær. I tillegg til ulike innsekter. I bymarka kan vi studere maurtuer og dyrespor. Og vi kan utfordre oss motorisk, alt avhengig av hvilken vei vi går. Samtidig kan vi noen steder komme så høyt opp at vi kan speide utover barnehagen og resten av Bjørum.

Vi bruker bål pannen vår aktivt gjennom hele året. På den lager vi mat og varmer drikke.

Vi ønsker å gi barna gode holdninger til naturen og lære å være ute i all slags vær. I tillegg er det viktig for oss at barna får brukt kroppen mest mulig til fysisk aktivitet. Vi ser at barna får økt mestringsfølelse og glede når de er fysisk aktive.

I barnehagen har vi faste turdager for barna. Da prioriteter vi å komme oss utenfor gjerdet og gi barna utfordringer og tid til undring, ut fra barnas alder og ferdigheter. Vi mener at barna lærer best når de selv får gjort seg erfaringer; det er vanskelig å oppdage av ei rot kan være glatt, før du har glidd på en.    På turdagene har barna med seg egen sekk med mat og drikke. For det er også god læring i å bære maten sin selv og spise fra en matboks uten et ordentlig bord og en stol.