Danning gjennom omsorg, lek og læring

"Hvordan staver man kjærlighet?" sa Nasse. "Man staver ikke kjærlighet, man føler den!" sa Brumm. Omsorg skal prege barnehagehverdagen, og komme til utrykk både i lek og læring, stell, påkledning og under måltider. Det handler både om omsorgen mellom de voksne og barna og den omsorgen barna har for hverandre.

Danning

Vi mener at tiden i barnehagen er starten på en livslang danningsprosess for barnet. En prosess der barnet skal utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger og væremåte – i samspill med andre mennesker og omgivelsene rundt. Vi skal, sammen med foreldre/foresatte, støtte og veilede barna slik at de blir trygge på seg selv og selvstendige individer. Vi vil utfordre barna til å ha egne meninger og engasjement til det som skjer rundt dem, men samtidig få de til å respektere at andre kan ha en annen mening enn dem selv.

Omsorg

Forutsetningen for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet er OMSORG.

Omsorg skal prege barnehagehverdagen vår og komme til uttrykk i alle aktiviteter og praktiske gjøremål.

Det handler både om omsorgen mellom voksne og barn og den omsorgen barna viser hverandre. Vi er opptatt av at alle barn i barnehagen skal oppleve at de blir anerkjent for den de er og at de får den støtten og hjelpen de har bruk for til enhver tid.

Lek

Leken er nest etter omsorg den viktigste arenaen for barn, da størstedelen av tiden i barnehagen brukes til lek. I leken foregår det viktige lærings- og danningsprosesser og lek fremmer utviklingen på alle områder; språk, intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt. Barnet får styrket sin identitet og selvfølelse i leken, samtidig med at leken gir glede. Lek gjør at barnet får utforsket miljøet rundt seg og sosiale samspill. Lek skaper vennskap.

Vi vil skape inspirerende lekemiljøer som gir barna mulighet for ulike leker – både inne og ute. Vi er opptatt av at alle barn skal ha noen å leke sammen med og støtter barn til å komme seg inn i leken.

Læring

Læring henger tett sammen med lek, danning, sosialisering, utvikling og forandring. Og ut fra egne erfaringer er barna med på å skape sin læring. Barna lærer gjennom alt de opplever og erfarer – på alle arenaer, men spesielt i leken. I barnehagen skal vi støtte, inspirere og utfordre i både formelle og uformelle læringssituasjoner. Vi skal gjennom samtaler, handling og som rollemodeller utfordre barna til å undre seg og reflektere over egne opplevelser, følelser og handlinger. Barnehagen skal legge til rette for at det stimuleres til lek, læring, utforsking og mestring. Vi skal skape nysgjerrighet og stimulere til at barna ønsker å vite mer